Az ötlet célja a társadalmi szolidaritás erősítése azzal, hogy információt adunk az embereknek arról, hogyan tudnak másoknak segíteni. Egy olyan online felületre gondolok, ami összegyűjti, hogy különböző élethelyzetekben mi a teendő, ha bajba jutott embert látunk. Leginkább, hogy hogy tudunk segítséget hívni, ha nem mentőkre vagy rendőrségre van szükség (vagy őket nem szeretnénk hívni).
Ilyen esetekre gondolok például:
– zavarodott / pszichiátriai beteg emberek utcán, tömegközlekedésen,
– családon belüli erőszak vagy gyerekveszélyeztetés gyanúja,
– kábítószerfüggő fiatalok az utcán,
– magatehetlen hajléktalan emberek.
Csomó civil szervezetnek is van mindenféle telefonszáma, illetve az önkormányzat és intézményei, fővárosi és állami szervek is szóba jöhetnek, de ezeket egyesével meg kell találni. Itt pont azzal segítenénk, hogy össze lenne gyűjtve, hogy milyen esetekben hová kell fordulni. Emellett szuper lenne egy kommunikációs kampány is arról, hogy létezik ilyen felület, és használd, ha legközelebb bizonytalan vagy, hogyan segíthetnél.
Eredetileg egy külön honlap vagy app volt a fejemben, ami általánosan érvényes Bp-en, de mivel kerületenként is eltérő, hogy melyik esetben hova kell fordulni, ezért már az is szuper, ha a kerületre vonatkoztatva könnyen elérhetőek lennének ezek az információk. Így elég lehet az önkormányzati honlapon egy aloldal vagy az appba fejlesztett új funkció is.
Szociálpszichológiai alapvetés, hogy a segítségnyújtás egyik fontos feltétele az empátia mellett az, hogy tudjuk, mit kell csinálni az adott helyzetben. Szerintem sokszor nem azért nem segítenek az emberek egymásnak, mert érzéketlenek, hanem mert fogalmuk sincs, mit kéne csinálni, és arra nincs lehetőségük / idejük, hogy hosszan keresgéljék a megoldást. Nem szakértőként ráadásul nagyon nehéz eligazodni a különböző önkormányzati, állami és civil szociális segítségnyújtó szervezetek között.
Információgyűjtésre szociális szakemberek és civilek bevonásával, kommunikációs szakemberekre, illetve honlap vagy appfejlesztőkre
Használják, és a visszajelzéseikkel fejlesztik a felületet, illetve akár már az előkészítésbe is azzal, hogy felmérjük, ők hogyan használnának-e egy ilyen oldalt.
Az ötlet más, prevenciós és segítő szolgáltatások hozzáférhetőségét, kommunikációját célzó ötlettel összevonva kerül a munkacsoport elé.