A 99-es autóbusz a kerület egyik legfontosabb, belső feltáró törzsvonala, amely jelentős mértékben hozzájárul a közösségi közlekedés elérhetőségéhez a Józsefváros különböző részei között. Az elmúlt időszak forgalomtechnikai átrendeződései által a buszvonalon tapasztalható torlódások azonban gyakran komoly késéseket okoznak, különösen a csomóponti áthaladásoknál, ezáltal csökkentve a menetrendszerűség és az utazási idő kiszámíthatóságát.
A javaslat célja, hogy célzott, kis léptékű forgalomtechnikai beavatkozásokkal megtörténhessen a 99-es busz előnyben részesítése. Emellett egy a részvételi költségvetés keretén részben túlmutató, a 79-es trolibusz önjáró üzemű meghosszabbításának vizsgálatát is vázolom, amely akár rövid távon elősegítheti a kerület közösségi közlekedéssel való feltárását, a városi közvetlen kapcsolatok megteremtését.
1. A 99-es autóbusz előnyben részesítésére vonatkozó javaslatok
1.1 Karácsony Sándor utca – Baross utca csomópont:
A Karácsony Sándor utcán, a Baross utca irányába haladva, javasolt az utolsó parkolóhelyek helyett egy rövid, előretolt buszsáv kialakítása.
Ez lehetővé tenné, hogy a busz a jelzőlámpánál torlódó forgalom megkerülésével tudjon a megállóba beállni, csökkentve az állásidőt és növelve a pontosságot.
1.2 Kőris utca – Golgota tér irányába:
A Kőris utcánál a Golgota tér felé szintén javasolt a parkolók helyén egy rövid torlódáskerülő sáv, amely lehetővé tenné a 99-es busz „buszzsilipes” előnyben részesítését a lámpánál. Ez elősegíteni a kihajtást a csúcsidőszakban.
2. 79-es trolibusz meghosszabbításának vizsgálata (stratégiai javaslat)
Javasolt, hogy a Kerület és a BKK vizsgálja meg a 79-es trolibusz meghosszabbításának lehetőségét önjáró üzemmódban.
Első ütemben akár csak a Keleti pályaudvar – II. János Pál pápa tér – Karácsony Sándor utca – Orczy tér vonalon történő meghosszabbítás javasolt, melyhez minimális többlet járműigény szükséges. A szakaszok döntően meglévő forgalmi folyosókra épülnek.
Második ütemként a vonal továbbvezethető lenne a Józsefváros belső részein keresztül a IX. kerületen át a Boráros térig, így összekötve a Göncz Árpád városközpontot, Városligetet és a VIII. illetve IX. kerületet.
Bár ez a kezdeményezés túlmutat a részvételi költségvetés keretein, stratégiai előkészítése indokolt és előremutató a városi közlekedés fenntartható fejlesztése szempontjából.
A 79-es troli hosszabbításával a kerület új, zéró emissziós közlekedési alternatívát kaphat, javítva a városliget és a Göncz Árpád városközpont környéki irodák elérhetőségét, további átszállásmentes kapcsolatokkal.
A javasolt közlekedésfejlesztési beavatkozások arányosak, helyben indokoltak, lakossági igényre alapozottak, és jól illeszkednek a kerület élhetőbbé tételét célzó kerületi fejlesztésekhez.
A 99-es busz késései jelentősek, mely csökkentésére forgalomtechnikai eszközök alkalmazása javasolt. Ezen felül a kereteken túlmutató javaslatként a 79-es trolivonal meghosszabbítását érdemes stratégiai célként kitűzni megítélésem szerint.
A forgalomtechnikai beavatkozásokat a Fővárosi közútkezelővel közösen célszerű meghatározni. A forgalmi átalakítás nem igényel jelentős infrastrukturális beruházást, főként felfestésből, némi parkolási újrarendezésből áll, esetileg buszzsilip kiegészítő jelzőből.
A javaslat a józsefvárosi részvételi költségvetés keretében nem támogatható, az illetékes BKK felé továbbítva.