1. A javaslat célja:
A javaslat célja egy új, kijelölt gyalogátkelőhely létesítése a Baross utca – Szűz utca – Leonardo Da Vinci utca csomópontjában, amely biztonságosabbá és akadálymentesebbé tenné a gyalogos közlekedést, különösen az idősek, kisgyermekes szülők részére.
2. A probléma rövid ismertetése:
A Baross utca mentén jelenleg eltérő sűrűségben találhatók gyalogátkelőhelyek, 110 és 300 méter közötti távolságban. A legnagyobb ilyen távolság a Horváth Mihály tér és a Koszorú utca közötti szakaszon figyelhető meg (300 m), amely jelentős gyaloglási kerülőt vagy átkeléskor biztonsági kockázatot jelent. A buszmegállók vonatkozásában is elmondható, hogy általánosan közelebb esnek a gyalogátkelőhelyekhez, de a Horváth Mihály téri, Kőbánya irányú megálló helyezkedik el ezen szakaszon a legtávolabb kijelölt gyalogátkelőhelytől (mintegy 80 méterre).
A Szűz utca és Leonardo Da Vinci utca által határolt terület (a Klinikák irányába tartó gyalogos-folyosó mentén) az elmúlt években fokozott gyalogos forgalmat vonz, részben a Tavaszmező utca és a Corvin sétány sétálóövezetének, részben az egyetemi és bevásárló funkciók koncentrációjának köszönhetően. A nevezett csomópontnál azonban jelenleg nincs kijelölt gyalogátkelőhely, holott a forgalmi viszonyok alapján indokolt lenne.
3. A jelenlegi helyzet kockázatai:
A gyalogosok kénytelenek az autók között cikázva vagy nagy kerülővel átkelni a forgalmas úttesten.
Az átkelést nehezítik a kanyarodó gépjárművek, a kerékpáros forgalom, a nagy forgalmi sebesség.
A csomópontban gyakran fordul elő, hogy egyszerre több irányból érkeznek járművek, amely fokozza a balesetveszélyt.
A buszmegálló gyalogos megközelítése nehézkes és hosszabb gyaloglási időt igényel.
4. A javasolt megoldás:
Új gyalogátkelőhely létesítése a Baross utca – Szűz utca – Leonardo Da Vinci utca csomópontjában, lehetőség szerint:
– jelzőlámpás vagy kiemelt „okosátkelő” biztonsági megoldásokkal (pl.: lassítást ösztönző burkolati jelek),
– akadálymentesítve, figyelembe véve a kerekesszékesek és babakocsival közlekedők igényeit,
5. A projekt indokoltsága közösségi költségvetés szempontjából:
Bár a Baross utca fővárosi fenntartású út, a csomópont forgalma, valamint a közeli lakosság, intézmények és közösségi közlekedési csomópontok használói révén ez a beruházás közvetlen kerületi érdekeket szolgál. A biztonságosabb gyalogos közlekedés elősegítése alapvető célja a közösségi költségvetésnek, így indokolt az önkormányzati részfinanszírozás, vagy akár teljes körű kerületi költségvállalás.
A gyalogátkelőhelyek kialakítása az elmúlt években ismét előtérbe került a Fővárosban. Elég csak a Blahán vagy az Astoriánál kialakított új, aluljárók negatív hatásait ellensúlyozó felszíni átkelőhelyekre gondolni, melyeket már első “üzemnapjuk” óta úgy használunk, mintha örökké ott lettek volna.
Összefoglalásként: A javasolt új gyalogátkelőhely hozzájárul a közlekedésbiztonság növeléséhez, a fenntartható közlekedési módok támogatásához, és elősegíti a városi tér emberközpontúbb kialakítását.
Kérem a javaslat befogadását és megvalósíthatósági vizsgálatát a közösségi költségvetési folyamatban.
Összefoglalva javaslatom alapján létrehozandó gyalogátkelőhely elősegítheti a balesetveszélyes csomópontban a biztonságos átkelést, ösztönözheti a gyalogos közlekedési módot és egyben a közösségi közlekedés használatát.
A gyalogátkelőhely kettő, egymással vélhetően hangolásban lévő csomópont között alakulna ki, ezért jelzőlámpa kialakítása is szükséges a szegélykorrekciók, okosjelzőlámpa-eszközök, esetleg egyedi festéshez (művészi megvalósítás) szükséges eszközök. A beruházás költsége a terület pontos ismerete nélkül nehezen becsülhető, kb. 10-15 millió forint közötti összegű.
A gyalogosátkelők művészi kialakítása nem újkeletű, épp ezért célszerű lenne létrehozni egy olyan mintaprojektet amelyben részt tudnak venni helyi művészek, egyesületek. Így a gyalogátkelő nem csak egy átlagos csomópontot, hanem hidat tudna képezni emberek és a kerületi együttműködési platformok között. Mintapéldája lehet annak, hogy egy gyalogátkelő nem kizárólag fehér csíkok összessége a szürke aszfalton, hanem akár annak láthatóságát elősegítő művészi narratívával is felruházható. Természetesen a hatóságokkal együttműködő módon célszerű ezt megvalósítani.
Az ötlet megvalósítása elindult, ezért nem szükséges arról a részvételi költségvetés munkacsoportjának döntenie.